Skulle man kunna återskapa dinosaurier på riktigt, precis som i Jurassic Park?

Jag såg Jurassic Park – The Lost World, på Netflix härom kvällen. Det är förstås en trovärdig och av allt att döma verklighetsgrundad film i många stycken, men visst är det ändå en smula märkligt att de inte satsat lite mer på säkerheten i parken? I någon slags riskanalys borde väl ledningen ändå ha gjort antagandet att dinosaurierna skulle kunna råka rymma? Det minsta de kunde ha gjort vore att att bygga ett skyddsrum eller två. I stället utgörs hela parkens säkerhetsanordning av ett lojt talat meddelande som går ut via högtalarsystemet: ”Var vänlig sluta åk i åkattraktionerna” ljuder genom högtalarna samtidigt som folk blir uppätna av dinosaurier till höger och vänster. Jag tror t.o.m. att det finns en mer utvecklad kris- och beredskapsplan i den lilla kommun som jag jobbar i. Och vi har inga dinosaurier.

Den första Jurassic Park-filmen har jag annars fina minnen till. Det var den första film som jag såg på bio, eller i alla fall utan att mina föräldrar var med. Det var förstås en superhäftig upplevelse. På den tiden kunde man fortfarande bli imponerad bara av en films specialeffekter. Att se dinosaurier springa omkring och se livs levande ut på det där sättet var liksom otänkbart före Jurassic Park.

Filmerna bygger löst på en historia av Michael Crichton, som först skrev den i novellform. Intrigen bygger på hypotesen att dinosaurier skulle kunna återskapas på genetisk väg, via DNA återvunnet ur en mygga fossilerad i bärnsten. I verkligheten är tillvägagångssättet tämligen långsökt. Man har förvisso hittat myggor ifrån dinosauriernas tid fossilerade i bärnsten, precis som i filmen. Men bärnsten tenderar att inte bevara blodet i myggorna. Dock har man hittat blod bevarat på annat sätt. För bara ett par år sedan upptäckte man en 45 miljoner år gammal mygga bevarad i sjösediment i Montana. Myggan levde förvisso 20 miljoner år efter det att dinosaurierna dog ut, men upptäckten var ändå intressant – eftersom man fann rester av hemoglobin (d.v.s. blodrester) i myggan. Från det till att faktiskt utvinna användbart DNA ur blodresterna är dock steget långt. DNA är sårbart och bryts ner fort, och såväl solljus som vatten skyndar på nedbrytningsprocessen. Det äldsta DNA som man i nuläget har lyckats isolera är ungefär en miljon år gammalt, vilket placerar det ungefär 64 miljoner år efter det att dinosaurierna försvann.

Nej, om och när någon får för sig att återskapa dinosaurier blir det sannolikt inte Jurassic Park-metoden som kommer att användas. För några dagar sedan lade dock Elon Musks affärspartner Max Hodak upp en uppmärksammad tweet. Max Hodak grundade hjärnimplantatsföretaget Neuralink tillsammans med Musk. I sin tweet hävdar han att dinosaurier skulle kunna återskapas på bara femton år med dagens teknik genom en kombination av genmanipulering och avel. Hodak har fått utstå mycket kritik för tweeten, som många menade var både osmaklig och timingmässigt dålig.